Onze eerste week
Wij hebben onze eerste week thuisonderwijs alweer achter de rug. Het had eigenlijk onze 4e week moeten zijn maar, we hadden nogal moeite met de opstart.
We hadden besloten dat we rondom mijn bevalling de grote vakantie zouden plannen. Dit omdat ik dan toch tijdelijk minder mobiel ben. Maar ondertussen is Revian alweer 3 maanden! Hoog tijd om te beginnen dus.
Eigenlijk heb ik veel te vertellen en heb al meermaals een heel verhaal getypt. Dan denk ik toch weer : "Neh, dat is het niet." Dan begin ik weer opnieuw. Nu ga ik proberen gewoon mijn verhaal af te schrijven en het zo te laten.
We zijn begonnen met een nieuw systeem. Of nu ja, voor mij een nieuw systeem. Ik had ineens het besef dat Julian niet goed meekomt. Ik moet hem echt sleuren om z'n werk te maken, wat ik heel erg vind want, daarvoor gaf ik geen thuisonderwijs. Na een gesprek met mijn moeder, over dat ik zelf ben blijven zitten in groep 5, had ik ineens een helder plan.
Ik gaf al niet om niveaus of schooljaren. Maar we keken eerder naar wat een kind aan kan. Dit kan betekenen dat als het even wat minder gaat, we dus meer tijd eraan kunnen besteden. Maar helaas was ik dit wat uit het oog verloren. Ik keek niet meer naar wat Julian aankon maar, in welk leerjaar hij zou moeten zitten. We waren in loop van tijd met rekenen wat gaan achterlopen en ik probeerde dat in snel tempo in te halen. Daardoor liep Julian helemaal vast. :(
Het gesprek met mijn moeder gaf weer inzicht in onze visie over leren. Je leert wat je kan verwerken. Als je informatie niet kan verwerken kan je er ook niks van leren. Julian kon er niks van leren aangezien hij de helft van de informatie opsloeg en dit verkeerd gebruikte bij de vragen die we hem stelden. Dit zou ook gebeuren op school en die zou beslissen om hem te laten zitten. Nu vind ik zelf laten zitten wat vreemd voor huisonderwijs omdat je dat gewoon op het niveau van het kind kan geven. Zelf voelde ik toch die druk om alle leerstof in een "schooljaar" te proppen. Maar dit heb ik nu overboord gegooid.
Ik heb lijstjes gemaakt, van de verschillende methodes en thema's, vanaf groep 3 tot groep 8 (of zoals hier leerjaar 1 tot leerjaar 6) en we werken dit op eigen tempo af. Als we een werkboek klaar hebben dan streep ik dat af en pakken we gewoon de volgende. Ongeacht welk leerjaar erop staat. Als er dan leerstof is wat langer nodig heeft om te bezinken dan hebben we daar alle tijd voor (voorheen ook maar probeerde dan tijd ergens anders weer in te halen).
Deze eerste week was dus een succes! Julian had plezier in zijn werk. Er zat, met name bij mezelf, geen druk achter. Normaal maakte hij behoorlijk wat fouten, maar dit keer " maar " twee. Het voelde als een bevrijding. Nu zie ik je denken, hoe moet dat met de toets aan het eind van de basisschool? Nou, ook dat is simpel. Lukt het de eerste keer niet, dan gaan we voor de herkansing! Je hebt immers 2 jaar uitloop. En als we nu een sterke basis bouwen dan loont zich dat later weer.
Maak jouw eigen website met JouwWeb