Minder les

De week zit er weer bijna op. En ik kan terug kijken op een week waarin we best wat hebben bereikt. Dan bedoel ik niet perse al ons schoolwerk, maar ook wat er in ons hoofd speelt. Eigenlijk, als ik dat zeg, bedoel ik wel mijn eigen hoofd. 

Ik had al eens laten weten dat ik niet meer een strakke boekenplanning volg. We kijken met name naar het leren van de jongens. Dat vind ik echt een fijn uitgangspunt. Het gaf mij namelijk veel rust en vaak heb ik alsnog hetzelfde bereikt.

Toch knaagde het weer ergens in m'n hoofd. Doen we wel genoeg aan bepaalde vakken? Ik bedoel, Ravian vliegt echt door zijn werk. Terwijl Julian,  die een jaar ouder is,  echt struggels heeft. Iets wat ik totaal niet erg vind hoor. Julian, die komt er wel, hij is geen dom mannetje. 

Nu ging ik alle lesjes van onze rekenmethode eens tellen. Ik vond namelijk dat er zo weinig tijd voor andere vakken overbleef. Het belangrijkst vind ik rekenen, taal en spelling. Maar de leuke dingen verslofte. En nu doen we altijd iets leuks op vrijdag. Maar zelf vond ik dat ook niet genoeg. Ik wilde ook door de week weer tijd hebben voor leukere dingen. Nu is het ook wel vaak zo dat we enorm afdwalen tijdens een les. Zo geef ik toch breed les, maar het is niet wat ik voor ogen had. 

Onze methode kent voor groep 4 "maar" 90 lesjes. Van de 40 weken dat ze naar school gaan, keer 5 dagen. Is 200 dagen school. Nu geef ik meestal 4 dagen les. Dat zouden er 160 zijn. 90 lesjes op 160 dagen! Daar valt nog heel wat te halen lijkt me. 

Na overleg met de kinderen hebben we besloten om alles te spreiden.  Geen 4 volle dagen, maar de absoluut verplichte tijd die we eraan moeten besteden. Zo blijft er meer tijd over voor creatieve vakken. Nu moet ik daar natuurlijk weer een planning voor maken. En helaas ben ik er nog niet uit. Voorheen schreef ik alles op een papiertje voor in een mapje. Maar twijfel of ik nu toch niet een echte agenda neem voor ieder.